La publicació del Decret 21/2023 de 3 de març pel qual es modifiquen determinats articles de la normativa del PATSECOVA suposa l’entrada en vigor íntegra del Pla.
El 7 de març es va publicar en el DOGV el Decret 21/2023 de 3 de març, del Consell, pel qual es modifiquen determinats articles de la normativa del PATSECOVA.
Encara que el Pla va entrar en vigor l’1 de setembre de 2021, paral·lelament es va iniciar el tràmit de modificació puntual de quatre dels articles de la seua normativa, amb l’objectiu de facilitar la seua aplicació i corregir alguns desajustaments puntuals. Això va suposar, a més, que aquests articles quedaren temporalment suspesos, no entrant en vigor fins a l’aprovació de la seua modificació.
Es tracta, concretament, del regulat en l’article 38.3, sobre estàndards d’aparcament, l’article 39.1, sobre les condicions per a la càrrega i descàrrega de mercaderies, l’article 45, sobre la classificació dels projectes comercials basant-se en la seua afecció territorial i els apartats 4 i 5 de l’article 46, sobre els criteris de localització dels establiments en localitzacions sensibles.
Modificació de l’article 38.3
L’article 38 fixa els estàndards de reserva de places d’aparcament. El punt 3, concretament, afecta a la reserva de places d’aparcament que han d’incloure les noves implantacions d’establiments comercials en locals d’edificis existents.
El canvi suposa que ara es calcula el nombre de places d’aparcament necessari sobre la base de la superfície comercial i no a la superfície construïda i sense diferenciar per la mena d’oferta comercial.
Modificació de l’article 39.1
L’article 39 detalla els requisits per a la càrrega i descàrrega de mercaderies.
S’eleva de 1.000 m² de superfície construïda a 1.750 m² de superfície comercial el límit per a obligar a crear un moll de càrrega.
Modificació de l’article 45
Aquest article detalla la classificació dels projectes comercials sobre la base de la seua afecció territorial.
Els canvis introduïts en aquest article són els següents:
– Modifica de 1.000 m² a 1.750 m² de superfície comercial el límit per a considerar un projecte com a Tipus 1 III.
– Es canvia el nom del Tipus 2, de “projectes d’establiments amb impacte territorial” a “altres projectes d’establiments comercials”.
– S’augmenta, de 1.000 m² a 1.750 m² de superfície comercial, el límit inferior dels projectes Tipus 2 I i 2 II.
– Es millora la definició dels projectes Tipus 2 III, una miqueta confusa en la versió anterior.
– Es decideix mantenir la classificació inicial dels establiments comercials existents classificats com a tipus 1 III en el cas que duguen a terme ampliacions de la seua superfície comercial i no superen els 2.499 m².
Modificació de l’article 46.4 i 46.5
L’article 46 descriu els criteris de localització de nous projectes comercials.
Indica que existeixen una sèrie de localitzacions considerades sensibles per a la implantació de projectes comercials, que precisen d’una major atenció en el seu desenvolupament.
El text permetia modular les condicions d’implantació en localitzacions sensibles en funció de la naturalesa de l’activitat comercial a desenvolupar, però no detallava a quina administració li corresponia realitzar aqueixa modulació ni com. Per a aclarir-ho, ara s’indica en quins supòsits els ajuntaments poden autoritzar directament la implantació d’establiments comercials en les localitzacions sensibles i quines condicions són les que en cada cas han de complir-se.
Procediment de modificació
En tractar-se d’un instrument d’ordenació urbanística, el seu procediment de modificació ha seguit l’indicat en el text refós de la Llei d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge de la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juliol, del Consell.
El procés es va iniciar mitjançant una Consulta Pública Prèvia l’objectiu de la qual va ser arreplegar l’opinió de la ciutadania, les organitzacions i les associacions del sector, amb anterioritat a l’elaboració de l’instrument d’ordenació. Durant el període de consulta es van rebre aportacions de ACES (Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats), ASUCOVA (Associació de Supermercats de la Comunitat Valenciana) i Unió Gremial.
Posteriorment, la Direcció General de Comerç, Artesania i Consum va remetre a la Direcció General de Medi Ambient i Avaluació Ambiental la sol·licitud de Consulta i Resolució de l’Informe Ambiental i Territorial Estratègic de la Modificació Puntual de la normativa del PATSECOVA.
El servei d’Avaluació Ambiental Estratègica va realitzar una consulta a les administracions afectades i, posteriorment, una vegada reunida la Comissió d’Avaluació Ambiental, va emetre un informe favorable, per considerar que la modificació proposada no té efectes significatius en el medi ambient, podent continuar la seua tramitació mitjançant el procediment simplificat.
A continuació, la versió proposada de la modificació dels quatre articles es va sotmetre a informació pública i consultes. Es van rebre aportacions de la D. G. de Política Territorial i Paisatge, de la D.G. d’Urbanisme, de Unió Gremial i de ASUCOVA.
Finalment, les aportacions acceptades es van introduir al text, que va seguir el tràmit habitual d’anàlisi i revisió previ a la seua aprovació per decret.